Stroosnier - mijn boek

Mijn Boek

‘De man die zijn baas liet verdwijnen’ – thriller

Eerst wilde ik alleen een boek schrijven voor mensen die moeite hebben met solliciteren. Daar was ik eerlijk gezegd al aardig mee op weg, tot ik ineens besefte dat het weer zo’n zelfhulpboek zou worden waar mensen enthousiast aan beginnen maar halverwege toch weer mee stoppen. Ik gooide het roer drastisch om en maakte er een thriller van. Heerlijk, alle remmen los en alleen maar proberen om er een spannend en vlot leesbaar verhaal van te maken. Overigens speelt het in een kantooromgeving en komt er een grappige sollicitatiescene in voor (vind ikzelf althans), waar menig sollicitant nog wat van zou kunnen leren. Als hij of zij zich maar niet zo verknipt gaat gedragen als mijn hoofdpersoon, want dan wordt het moord en doodslag… Afijn, mocht u het gaan lezen, u bent gewaarschuwd.

‘De man die zijn baas liet verdwijnen’ door Jaap Stroosnier
Karakter Uitgevers – maart 2019
Bij de betere boekhandel én online te bestellen.

Bol.com:

In ‘De man die zijn baas liet verdwijnen’ van Jaap Stroosnier draait het om plotwentelingen
Door: Moon Kager – 06-09-2019

In De man die zijn baas liet verdwijnen neemt Jaap Stroosnier geen blad voor de mond. Er wordt onderscheid gemaakt tussen mensen die leven zoals het hoort en de anderen onder wie hijzelf, althans zijn alter-ego en hoofdpersoon in het boek, Jack Kempinski. Jack vertelt de lezer zijn verhaal op zijn eigen flamboyante, excentrieke en grove wijze. Het boek, niet bedoeld voor tere zieltjes, is zeker een aanrader.

Unieke woordkeuze
Debutanten; ze maken mij altijd nieuwsgierig want wie weet is het wel de verrassing van het jaar en snap je niet waar diegene al die tijd heeft gezeten of waarom hij of zij niet eerder met zijn talent naar buiten is getreden. Jaap Stroosnier is ook zo`n gevalletje nieuwsgierigheid.

De lange titel alleen al doet bij mij allerlei bellen rinkelen. Wanneer je de eerste bladzijde hebt gelezen wordt dit gevoel alleen maar versterkt. De zinnen lopen heel lekker, beeldend, de gehele entourage komt als vanzelf op je netvlies, de unieke woordkeuze en schrijfstijl maken dat je vanaf de eerste zin het boek in gezogen wordt. De manier waarop de zinnen over de bladzijdes lopen zijn haast melodisch te noemen, geen idee hoe ik het anders zou kunnen omschrijven, het heeft iets pakkends maar is aan de andere kant ook ongrijpbaar.

“Ik kan mijn vinger er niet op leggen, het is origineel, uniek, interessant en grof!”

Fragment uit De man die zijn baas liet verdwijnen van Jaap Stroosnier

Geen blad voor de mond
Jaap Stroosnier neemt geen blad voor de mond. Enigszins grof wordt het verhaal je in de ik-vorm vanuit Jack verteld. Het is duidelijk, onomwonden, maar toch ook heel passend in de setting. Ik heb me er persoonlijk geen moment aan geërgerd, puur omdat Jaap Stroosnier mij met zijn zinnen heeft verrast en zeer zeker ook aangenaam heeft vermaakt. De man die zijn baas liet verdwijnen kan zeker ook onder het kopje psychologische thrillers worden geschaard. Daar komt hij waarschijnlijk meer tot zijn recht.

Aanrader
Het onderscheidt zich, is net even anders dan andere boeken, wellicht is het de taal gebruik of de manier waarop de zinnen lopen? Weet je, ik kan er eigenlijk mijn vinger niet op leggen en juist dat maakt het zo interessant. Kan jij wel tegen een stootje? Dan is dit boek een aanrader voor jou! Je zult niet teleurgesteld worden, dat beloof ik je! Ik ben niet alleen heel nieuwsgierig naar hoe het met de werkgevers van Stroosnier gaat, maar zeker ook naar het volgende boek, want hier wil ik echt meer van lezen.

“Geen blad voor de mond, zonder gene word je alles uit de doeken gedaan! Maar dan ook alles”

Fragment uit De man die zijn baas liet verdwijnen van Jaap Stroosnier

Hebban.nl:

‘Prima alternatief voor de jaarlijkse vakantiethriller’
door Marvin O. 02 mei 2019

De nog niet zo lang afgestudeerde Jack Kempinski solliciteert, enigszins arrogant en blakend van zelfvertrouwen. Tot zijn verbazing wordt zijn bluf niet doorzien en wordt hij aangenomen als rechterhand van Barend. Het duurt niet lang voor hij samen met Barend de wereld rondvliegt en deelneemt aan vergaderingen die soms merkwaardig verlopen en misschien niet helemaal zuiver op de graat zijn. Dat duurt enkele jaren, tot Jack op een dag ontdekt dat Barend hem wil laten opdraaien voor de zakelijke misdrijven die hij heeft begaan. Hij besluit wraak te nemen en maakt een plan om zijn baas te laten verdwijnen.

Jaap Stroosnier vond voor zijn debuut inspiratie bij zichzelf. Jarenlang werkte hij voor verschillende multinationals en zag van kortbij het gedraai en gekonkel van anderen op weg naar de top. Het botste geregeld en hij droomde er – letterlijk – wel eens van dat hij een baas met een bijl om het leven bracht. Gelukkig lag zijn schrijfpen iets dichterbij en is het bij een literair moordplan gebleven. Toen hij stopte met werken als werknemer en zelfstandig aan de slag ging, vond hij de tijd en de vrijheid om zijn dromen in een roman te verwerken.

De man die zijn baas liet verdwijnen is een grappig boek. Hoofdpersonage Jack vertelt heel vrijuit en direct over wat hem bezighoudt. Dat zijn baas eraan moet, wordt al snel de belangrijkste beweegreden voor zowat alles wat hij onderneemt. Dat lijkt ook te zijn gelukt, want meteen bij aanvang van het boek ontdekt de lezer hoe hij toekijkt terwijl de auto van zijn baas uit het kanaal getakeld wordt, ook al blijkt die leeg. In zijn armen houdt hij de dochter van zijn baas. Maar met haar verdriet is hij niet bezig.

“Dat ik hem vermoord heb kan ik zijn dochter, die huilend tegen mij aan staat, haar armen krampachtig om mij heen geklemd alsof dat de pijn vermindert, niet vertellen […] Ik heb zin om straks met haar naar bed te gaan, haar warme lichaam, dat enthousiasme. […] Het hangt ervan af hoe ik het breng, maar ik voel dat het gaat lukken. […] Om die gedachte vind ik mezelf een lul.”

Stroosnier maakte van Jack een heel egocentrisch persoon, zelf dan wel slachtoffer van zijn baas, maar duidelijk ook niet vrij van zonde. Seks is een belangrijk gegeven in zijn leven en hij bedriegt zijn vriendinnen waar en wanneer hij daar de gelegenheid toe krijgt. Dat ook daarover vrijuit verteld wordt, kan een aantal lezers mogelijk als storend ervaren. Toch wordt het nooit gortig en valt er goed om te lachen. Dit boek brengt geen gieren-en-brullen-humor overigens. Het absurde van de hele situatie is wat het grappig maakt. Personages die getikt zijn, zoals Jacks broer Tom die een geïmproviseerde operatiekamer bouwde voor zichzelf, of die een ongezond grote dosis zelfvertrouwen hebben, dat creëert mogelijkheden voor jolige taferelen, en die benut Stroosnier.

Het gehele plan van Jack om zijn baas te vermoorden en de uitwerking daarvan, geeft het boek een spannend tintje. Een thriller wordt het nooit maar er zijn al minder spannende boeken als thriller in de markt gezet. Stroosnier schrijft doorgaans vrij direct en met een kwinkslag, maar waagt zich af en toe ook wel eens aan een literairdere beschrijving:

“Er was iets speciaals in de warme lucht boven de lawaaiige straat aan de rand van het centrum. Alsof de zon de bladeren van een oude boom had verschroeid en de sappen verdampt waren tot kruidige geuren die mijn slijmvliezen prikkelden. […] De wind streek rimpeltjes op het water.”

Stroosnier beperkt die experimentjes tot enkele tussendoortjes die amper opvallen en helemaal niet storen. Gelukkig maar want het boek leent zich niet voor meer van dit. Dit is een licht verhaal, ideale vakantieliteratuur die niets anders beoogt te doen dan de lezer enkele uren plezierig te ontspannen. Het boek vervult die rol meer dan behoorlijk.

Vrij Nederland Thrillergids 2019:

NBD Biblion:

Korte bespreking

De auteur maakt onderscheid tussen mensen die leven zoals het hoort en de anderen onder wie hijzelf, althans zijn alter-ego en hoofdpersoon in het boek, Jack Kempinski. Jack groeit op met zijn vader en moeder en zijn broer Tom in een flatje en wordt uiteindelijk een ambitieuze zakenman. Zijn hele jeugd en zijn Werdegang worden uitgebreid beschreven alsmede de moord op zijn baas. Goed en smakelijk maar niet altijd smaakvol en met veel humor wordt het verhaal opgediend. Al schrijvend wil de auteur analyseren hoe het tot de moord kon komen die Jack Kempinski begaat. Hij is een geslaagd zakenman geworden. Met broer Tom gaat het wat minder: die raakt in de versukkeling. Gaandeweg komt Jack erachter dat zijn baas Barend hem een misdrijf in de schoenen wil schuiven. Dat vormt het begin van een race tegen het noodlot. De schrijfstijl is overrompelend, gedreven en onverwacht. Een psychologische thriller van niveau waarbij niet alles wordt uitgelegd en geduid. En het is ook nog eens een debuut.

Geschreven met veel gogme en vaardigheid en spannend bovendien.
– Jan Timmermans